Zachodnie wybrzeże Istrii uznawane jest za jedno z najbardziej urokliwych i malowniczych. Ten niezapomniany krajobraz tworzą wcinające się w morze cyple, sterczące nad wodą, ostro zakończone marmurowe skały, wyspy i wysepki. Dla wielu osób Istria kojarzy się jedynie z wybrzeżem, gdzie w ciepłych, turkusowych i przejrzystych wodach Adriatyku można skorzystać z kąpieli, a niebieskozielone laguny dodatkowo do tego zachęcają. Ale Istria to również bardzo dobre miejsce na nieco aktywniejsze spędzenie wolnego czasu! Podczas naszego wyjazdu, na dwóch kółkach i siłą własnych mięśni, dojedziemy do Rovnij, urokliwego miasteczka nazywanego Perłą Adriatyku czy do Puli najstarszej miejscowości wschodniego Adriatyku. Zobaczymy to, z czego słynie Istria, ale poznamy również mniej znane oblicze tego półwyspu. Przejedziemy w głąb Istrii, gdzie naszym oczom ukażą się zielone wzgórza, pola uprawne i maleńkie, położone wysoko ponad dolinami, średniowieczne miasteczka. Widok ten do złudzenia przypominać może krajobraz włoskiej Toskanii.
Wyjazd z Krakowa o godzinie 08:00 (ul. Reymonta 22). Możliwość dołączenia do wyjazdu w Katowicach (ok. 09:30). Przejazd przez Czechy, Austrię i Słowenię do Chorwacji. Przyjazd na nocleg około północy.
Poreč - Novigrad - Umag - Savudrija - ok. 55 km
Rozpoczynamy naszą rowerową przygodę! Na dobry początek, niejako na rozgrzewkę, czeka nas trasa rowerowa wzdłuż malowniczego wybrzeża. Z urokliwego miasteczka Poreč dojedziemy przez Novigrad i Umag do najbardziej na północ wysuniętej miejscowości półwyspu i położonej tam latarni morskiej - Savudrija. Po drodze będzie wiele możliwości aby skorzystać z chorwackiego słońca, zanurzyć się w morzu czy zasmakować w lokalnych specjałach. Na koniec powrócimy autobusem do hotelu.
Poreč – Vrsar – Klostar – Rovinsjko Selo – Rovinj – ok. 49 km na rowerze
Dzisiaj przed nami dwa chorwackie cuda – natury i architektury. Tym razem czas sprawdzić co kryje Istria bardziej na południe. Spokojnym tempem przejedziemy do miasteczka Vrsar, w którym ponoć w XVIII w. przebywał słynny amant - Giacomo Casanova. W historycznym centrum zatrzymamy się na filiżankę kawy, czy krótki spacer. Dalej drogą rowerową ruszymy wzdłuż Kanału Limskiego, przypominającego oddalone o tysiące kilometrów stąd norweskie fiordy! Zatrzymamy się w niejednym punkcie widokowym, aby podziwiać ten twór natury. Dalej, jadąc nieco pod górę przejedziemy na jego drugą stronę. Tam kierować się już będziemy do Rovinj – miasteczka na Istrii uważanego za najpiękniejsze - Perły Adriatyku. Tutaj zsiądziemy z rowerów i na piechotę odkryjemy tajemnice tego romantycznego miasta, niegdyś położonego na wyspie, od XVIII w. zaś połączonego z lądem. Podejdziemy na wzgórze pod kościół Św. Eufemii, skąd roztacza się wspaniały widok dachy miasta i Adriatyk. Zakosztujemy w specjałach lokalnych restauracji i wieczór spędzimy w mieście według własnych zainteresowań. Wieczorem, już autobusem, wrócimy na nocleg.
Rovinj - Fazana - Pula - Premantura - przylądek Kamenjak - ok. 61 km na rowerze
Poznawania wybrzeża ciąg dalszy. Dzisiejszą trasę rozpoczniemy w miejscu gdzie wczoraj zakończyliśmy nasze rowerowanie - w Rovinj. Szlakiem Śródziemnomorskim Euro Velo 8 będziemy kierować się dalej na południe. Przejedziemy przez miejscowość Fazana z której brzegów zobaczymy Wyspy Briońskie, przejedziemy przez Pulę (w której na dłużej zatrzymamy się innego dnia), aż na samo południe półwyspu. Naszym celem jest jedno z najbardziej urokliwych miejsc Istrii, pełen pięknych plaż przylądek Kamenjak.
Buje – Parenzana – Groznjan – Parenzana – Livade – Motovun – Livade – ok. 47 km na rowerze
Istria to nie tylko wybrzeże. Przekonamy się o tym udając na rowerach w głąb półwyspu. Nasza dzisiejsza trasa poprowadzi pagórkowatymi terenami, w sąsiedztwie winnic, do historycznych, położonych na wzgórzach średniowiecznych miasteczek. Rozpoczniemy od wizyty w Buje – niewielkiej, malowniczej miejscowości, której charakterystyczna dzwonnica góruje nad terenami północno-zachodniej Istrii. Niedaleko za miastem skręcimy w Via Parenzana, którą pojedziemy do Groznjan, urokliwego średniowiecznego miasteczka zwanego „miastem artystów”. Nie bez powodu, nieomal na każdym kroku znajdziemy tam niewielkie galerie czy rękodzielnicze pracownie. Poświęcimy nieco czasu aby na własną rękę odkryć jego wąskie uliczki i zakamarki, zakosztować w regionalnych przysmakach sprzedawanych w lokalnych sklepikach. Wróćmy natomiast jeszcze na chwilę do Via Parenzana… Droga ta była niegdyś trasą wąskotorowej kolei łączącej Triest i Porec. Obecnie jest to pełna wspaniałych widoków trasa pieszo-rowerowa, która choć miejscami nieco bardziej wymagająca, poprowadzi nas poprzez wzgórza, lasy oraz dawne tunele i wiadukty kolejowe, aż do Livade. Już po drodze zobaczymy z oddali górujący nad okolicą Motovun – miejsce naszego kolejnego przystanku. Jest to najlepiej na całej Istrii zachowany średniowieczny kompleks, pełen renesansowych oraz gotyckich budowli. Jak mówi jedna z legend – niegdyś zamieszkany przez olbrzymy… Jak na twierdzę jednak przystało nie jest łatwy do zdobycia. Zanim postawimy nogę w centrum czeka nas krótki, lecz solidny podjazd (250 m). Po zwiedzeniu miasteczka i uzupełnieniu sił czeka nas nagroda! 250 m… w dół! Dalej już spokojna trasa rowerowa wzdłuż rzeki Mirna w kierunku Novigradu, gdzie zakończymy pełen wrażeń dzień.
Pazin - Žminj - Svetvinčenat - Vodnjan - Pula - ok. 54 km na rowerze
Tego dnia udamy się do miejscowości Pazin, która położona jest niemal na środku półwyspu. Stąd na rowerach przejedziemy w południowo-zachodnią część półwyspu, w kierunku Puli - najstarszej miejscowości wschodniego Adriatyku. Trasę zakończymy w Vodnjanie, a do samego miasta dojedziemy już autobusem. Zanim jednak ujrzymy tę położoną na ośmiu wzgórzach miejscowość z piękną zatoką, czeka nas cały dzień na rowerach! Po drodze zobaczymy kilka malowniczych miasteczek, a ukształtowanie terenu będzie nam sprzyjać.
Okolice Poreč - ok. 28 km na rowerze
Na pożegnanie z Istrią po raz ostatni wsiądziemy na rowery by podziwiać chorwackie krajobrazy z perspektywy siodełka i poczuć wiatr we włosach. Zajrzymy do pobliskich miejscowości, a popołudniu spakujemy rowery i już autokarem wyruszymy w drogę powrotną do Polski. Nocny przejazd.
Powrót do Krakowa w godzinach porannych. Możliwość odłączenia się w Katowicach.
W trakcie wyjazdu uczestnicy ubezpieczeni są w ramach pakietu "Bezpieczne Podróże" w wariancie Travel (zakres standard) w T.U. Signal Iduna na poniższe sumy:
KL - Koszty Leczenia - do 20 000 EUR
NNW - Następstwa Nieszczęśliwych Wypadków - do 15 000 PLN
BP - Bagaż Podróżny - do 1000 PLN
Ogólne Warunki Ubezpieczenia - POBIERZ
Przed dokonaniem zgłoszenia na wyjazd zachęcamy do zapoznania się z wiadomościami na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP - Informacje dla podróżujących - TUTAJ
Znajdą tam Państwo informacje dotyczące aktualnych ostrzeżeń dla podróżujących w danym kraju, jak również informacje dotyczące:
- wymaganych dokumentów podróży
- bezpieczeństwa
- zdrowia i zalecanych szczepień
- przepisów celnych
Dla osób, które nie biorą własnego roweru, istnieje możliwość wypożyczenia roweru za dodatkową opłatą zgodnie z ceną podaną w warunkach wyjazdu (cena nie obejmuje). Podana opłata obejmuje wypożyczenie roweru na cały okres wyjazdu. Wypożyczane przez nas rowery to rowery trekkingowe średniej klasy z ramą damską (19") ROMET Gazela II, ROMET Gazela IV lub podobne. Każdy rower wyposażony jest w bagażnik, jedną sakwę i błotniki. Nie posiada uchwytu na bidon. W cenie wypożyczenia zapewniamy podstawowy serwis rowerowy podczas wyjazdu oraz części zamienne tj. zapasowe dętki, zapasowe klocki hamulcowe, smary, oleje do smarowania łańcuchów i przerzutek. Osoby zainteresowane wypożyczeniem roweru powinny to zgłosić w momencie zapisywania się na wyjazd, nie później jednak niż na 4 tygodnie przed rozpoczęciem wycieczki. Ze względów higienicznych nie wypożyczamy kasków rowerowych. Poniżej zamieszczamy poglądowe zdjęcie wypożyczanych rowerów.
Jest możliwość zabrania na wyjazd roweru elektrycznego. Każdy Uczestnik, który chce zabrać na wyjazd rower elektryczny jest zobowiązany do powiadomienia nas o tym w momencie zgłoszenia się na wyjazd. Późniejsze zgłoszenie chęci zabrania roweru elektrycznego nie gwarantuje możliwości jego zabrania. Limit rowerów elektrycznych przewożonych na przyczepie wynosi 5 sztuk. Całkowita długość roweru nie może być większa niż 185 cm. Jest to długość liczona od początku przedniego koła do końca tylnego koła. Opony roweru nie mogą być szersze niż 2,30 cala. Na każdej oponie jest podana jej szerokość. Prosimy o sprawdzenie całkowitej długości roweru elektrycznego oraz szerokości jego opon przed zapisaniem się na wyjazd. Jeśli rower elektryczny przekroczy powyższe wymiary, nie będzie możliwe jego zapakowanie na przyczepę rowerową.
Z uwagi na to, że rower elektryczny jest znacznie cięższy od klasycznego roweru, Uczestnik, który zabiera na wyjazd rower elektryczny jest odpowiedzialny za jego zapakowanie na przyczepę oraz wypakowanie z przyczepy.
Liczba uczestników: 15-35 osób