Majestatyczne góry rzucające delikatny cień na rowerowe szlaki, orzeźwiające górskie powietrze, wyśmienite potrawy regionalnej kuchni, gościnni mieszkańcy, ziemie ukrywające burzliwą historię pogranicza. To zaledwie kilka z powodów, dla których warto wyruszyć z nami w Dolomity. Sławne przede wszystkim pośród miłośników trekkingów i narciarstwa, teraz otwierają się dla rowerzystów. I to wcale nie dla tych wyczynowych, przeskakujących na rowerach górskich pomiędzy graniami, a dla każdego z nas, każdego kto chce nacieszyć oczy pięknymi widokami i z perspektywy siodełka poczuć klimat i zapach tego rejonu. Przygotowane przez nas trasy prowadzą górskimi dolinami, pośród winnic i wzdłuż brzegów rzek i jezior. Unikamy stromych podjazdów, a te nieliczne, które na swojej drodze spotkamy wynagrodzą nam włożony trud długimi zjazdami i wiatrem we włosach. Zakosztujemy w miejscowej kuchni i regionalnych przysmakach. Przed nami ponad 300 km wspaniałej przygody!
Co powiedzieć na powitanie? Takie pytanie nie raz zadamy sobie po wejściu do hotelu, sklepu czy restauracji w rejonie Trydent – Górna Adyga / Południowy Tyrol. Tak jak region przyjmuje dwie nazwy, w języku włoskim i niemieckim, tak i odwiedzane przez nas miasta. Tutaj bez problemu możemy się znaleźć w dwóch miejscach na raz – w Bolzano i Bozen, w Bressanone i Brixen, w Brunico i Bruneck, czy w Dobbiaco i Toblach. Wszystkiemu „winna” historia. Niemal na każdym kroku, chociaż na terytorium Włoch, znajdziemy silne wpływy austriackie.
W trakcie naszego wyjazdu będziemy jeździć po świetnie przygotowanych i wyznaczonych ścieżkach rowerowych. Nasze drogi poprowadzą poprzez idylliczne zielone doliny, pomiędzy winoroślami Weinstrasse, wzdłuż rzeki Adygi, u podnóża bielejących szczytów. Czekają na nas wodospady, lasy, zamki, wspaniałe ogrody, degustacje w winnicach i kąpiele w termach. Przemierzymy część historycznej, dawnej rzymskiej drogi Via Claudia Augusta, zjedziemy z przełęczy Brennero, ale też odwiedzimy m.in. Bolzano, Merano i Cortinę d’Ampezzo.
Wyjazd z Krakowa w godzinach porannych (miejsce zbiórki w niedalekiej odległości od centrum - ul. Reymonta 22). Możliwość dołączenia do wyjazdu w Katowicach (Plac Andrzeja). Przejazd autostradami przez Czechy i Austrię. Już tego samego dnia, około północy dojazd na nocleg do regionalnego hotelu w Południowym Tyrolu, który będzie naszą bazą wypadową podczas całego wyjazdu.
Przełęcz Brennero – Vipiteno (Sterzing) – Fortezza (Franzensfeste) – Aica (Aicha) – Kiens (Chienes) – Raststatte Lanz – ok. 54 km
Po odpoczynku i śniadaniu przejedziemy na przełęcz Brennero (1374 m n.p.m.). Wsiądziemy na rowery i przywitamy się z Dolomitami. Czeka nas przyjemny, długi (ok. 20 km) zjazd z przełęczy do położonej ok. 500 m niżej miejscowości Vipiteno (Sterzing). Towarzyszyć nam będą piękne krajobrazy budzących się gór. Tutaj będzie chwila na wzmocnienie włoską kawą i ruszamy w dalszą drogę w kierunku jednej z najpiękniejszych dolin w Dolomitach – Val Pusteria, którą będziemy eksplorować i która będzie naszym domem przez następnych kilka dni.
Cortina d’Ampezzo - Lago di Landro - punkt widokowy na szczyty Tre Cime - Val di Landro - Lago di Dobiacco (Toblacher See) - Dobiacco (Toblach) - Brunico (Bruneck) - ok. 60 km.
Na początek dzisiejszego dnia pojedziemy autobusem do Cortiny d’Ampezzo, stolicy sportów zimowych i organizatora zimowych igrzysk olimpijskich w 1956 roku. Po krótkim czasie wolnym na przejście się jej głównym deptakiem wyruszymy rowerami ku przełęczy Cimbanche. Malowniczą trasą, prowadzącą wzdłuż dawnej, zbudowanej w czasach I Wojny Światowej trasy kolejowej będziemy zjeżdżać przez dolinę Val di Landro w kierunku Dobiacco i dalej do Brunico. Po drodze kilka razy zatrzymamy się przy mijanych jeziorach (Lago di Landro, Lago di Dobiacco) i z punktu widokowego podziwiać będziemy jeden z najsłynniejszych symboli Dolomitów – szczyty Tre Cime. Po dojechaniu do celu wrócimy na nocleg do hotelu autobusem.
Lago di Resia – Graun im Vinschgau – Lago della Muta - Malles Venosta – Sluderno - Silandro – Castelbello – Naturno – Merano – ok. 80 km (możliwość krótszej opcji dla chętnych)
Dzisiaj czeka na nas prawdziwa gratka. Przejedziemy odcinkiem słynnej trasy Via Claudia Augusta, dawnej drogi rzymskiej łączącej tereny południowych Niemiec z północną częścią Włoch. Rowerową podróż zaczniemy znad Jeziora Lago di Resia z miejscowości Graun im Vinschgau, gdzie zobaczymy wychylającą się ponad taflę wody słynną dzwonnicę zatopionego kościoła św. Anny. Miasteczko Graun zostało zatopione w 1950 roku i od tej pory przyjezdni mogą podziwiać ten nietypowy widok, pojawiający się na wielu pocztówkach z regionu. Miejscowa legenda głosi, że zimą gdy jezioro zamarza, nadal można usłyszeć bicie dzwonów. Wzdłuż brzegu ruszymy na południe, przejeżdżając obok jeziora Lago della Muta i dalej drogą rowerową prowadzącą wzdłuż rzeki Etsch. Na dzisiejszej trasie czekają na nas kolejne twierdze i zamki niegdyś broniące dostępu do dolomickich dolin. Po drodze będziemy się zatrzymywać, aby w spokoju podziwiać otaczające nas widoki, czy zjeść drugie śniadanie. Popołudniu dojedziemy do Merano, uzdrowiskowej miejscowości, perły Dolomitów w której zakończymy naszą trasę rowerową. Dzisiaj nieco więcej czasu zajmą nam dojazdy autobusem, jednak z pewnością trasa, której w Dolomitach ominąć nie sposób i cudowne górskie krajobrazy w pełni nam to wynagrodzą.
Falzes (Pfalzen) - Novacella (Kloster Neustift) - Bressanone (Brixen) – Bolzano (Bozen) - ok. 50-75 km
Po śniadaniu ruszymy prosto z naszego hotelu w stronę Bolzano. Najpierw udamy się do augustyńskiego klasztoru w miejscowości Novacella, aby po krótkiej wizycie na pięknym dziedzińcu ruszyć dalej do Bressanone. Stąd w towarzystwie wspaniałych widoków na rowerach przejedziemy do Bolzano. Po drodze kilkukrotnie zatrzymamy się w urokliwych, niewielkich miasteczkach typowych dla tego regionu. Popołudnie spędzimy w Bolzano, które niegdyś urzekło samego Goethego.
Bolzano - Appiano - Caldaro - Auer - Tramin - Egna – Auer – ok. 40 km
Witamy Was na winnym szlaku - Weinstrasse! Dzisiaj czekają na nas wręcz idylliczne krajobrazy. Na dwóch kołach w niespiesznym tempie przejedziemy wzdłuż rzeki Adygi pośród hektarów winorośli, sadów jabłkowych, jezior i stawów, średniowiecznych zamków. Na koniec będziemy mieli okazję zakosztować lokalnych win w Tramino z pięknym widokiem na winnice Cantina Tramin. Popołudnie spędzimy w Merano. W zależności od preferencji i zainteresowań będzie okazja odwiedzić wspaniałe ogrody zamku Trauttmansdorff, dać wytchnienie zmęczonym mięśniom i zrelaksować się w miejscowych termach lub pospacerować historycznym centrum miasta. Tego dnia do hotelu wrócimy wieczorem.
Falzes (Pfalzen) – San Giorgio (St. Georgen) – Gais – Villa Ottone (Uttenheim) – Campo Tures (Sand in Taufers) – Molini (Muhlen) – Gais – Brunico (Bruneck) – ok. 40 km
Po śniadaniu ruszymy na północ. Na rowerach odkrywać będziemy dolinę Tures, a naszym celem będzie wyjątkowo położony, XIII-wieczny zamek - Castello di Tures. Podczas jazdy ze wszystkich stron otaczać nas będą góry o szczytach przekraczających wysokość 2000 m n.p.m. Po drodze przejedziemy też przez niewielkie górskie miasteczka, takie jak Gais, San Giorgio czy Villa Ottone. Zanim jednak dotrzemy do zamku, czeka nas jeszcze rowerowo-piesza krótka wycieczka w trakcie której zobaczymy trzy wodospady o wspólnej nazwie Cascate di Riva. Idealne miejsce na drugie śniadanie. Chwilę później zawitamy na dziedzińcu zamku Castello di Tures. Przejazd na rowerach na południe do miejscowości Brunico (Bruneck) i popołudnie w mieście. Na miejscu będzie czas na obiad i indywidualną eksplorację miasta. Następnie wyruszymy w drogę powrotną do Polski. Z pewnością każdy z nas, patrzący w tylne szyby autobusu, spoglądając z tęsknotą za magicznymi górami.
Powrót do Krakowa w godzinach porannych. Możliwość odłączenia się w Katowicach.
W trakcie wyjazdu uczestnicy ubezpieczeni są w ramach pakietu "Bezpieczne Podróże" w wariancie Travel (zakres standard) w T.U. Signal Iduna na poniższe sumy:
KL - Koszty Leczenia - do 20 000 EUR
NNW - Następstwa Nieszczęśliwych Wypadków - do 15 000 PLN
BP - Bagaż Podróżny - do 1000 PLN
Ogólne Warunki Ubezpieczenia - POBIERZ
Przed dokonaniem zgłoszenia na wyjazd zachęcamy do zapoznania się z wiadomościami na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP - Informacje dla podróżujących - TUTAJ
Znajdą tam Państwo informacje dotyczące aktualnych ostrzeżeń dla podróżujących w danym kraju, jak również informacje dotyczące:
- wymaganych dokumentów podróży
- bezpieczeństwa
- zdrowia i zalecanych szczepień
- przepisów celnych
Dla osób, które nie biorą własnego roweru, istnieje możliwość wypożyczenia roweru za dodatkową opłatą zgodnie z ceną podaną w warunkach wyjazdu (cena nie obejmuje). Podana opłata obejmuje wypożyczenie roweru na cały okres wyjazdu. Wypożyczane przez nas rowery to rowery trekkingowe średniej klasy z ramą damską (19") ROMET Gazela II, ROMET Gazela IV lub podobne. Każdy rower wyposażony jest w bagażnik, jedną sakwę i błotniki. Nie posiada uchwytu na bidon. W cenie wypożyczenia zapewniamy podstawowy serwis rowerowy podczas wyjazdu oraz części zamienne tj. zapasowe dętki, zapasowe klocki hamulcowe, smary, oleje do smarowania łańcuchów i przerzutek. Osoby zainteresowane wypożyczeniem roweru powinny to zgłosić w momencie zapisywania się na wyjazd, nie później jednak niż na 4 tygodnie przed rozpoczęciem wycieczki. Ze względów higienicznych nie wypożyczamy kasków rowerowych. Poniżej zamieszczamy poglądowe zdjęcie wypożyczanych rowerów.
Jest możliwość zabrania na wyjazd roweru elektrycznego. Każdy uczestnik, który chce zabrać na wyjazd rower elektryczny jest proszony o powiadomienie nas o tym w momencie zgłoszenia się na wyjazd. Późniejsze zgłoszenie chęci zabrania roweru elektrycznego nie gwarantuje możliwości jego zabrania. Całkowita długość roweru nie może być większa niż 185 cm. Jest to długość liczona od początku przedniego koła do końca tylnego koła. Opony roweru nie mogą być szersze niż 2,30 cala. Na każdej oponie jest podana jej szerokość. Prosimy o sprawdzenie całkowitej długości roweru elektrycznego oraz szerokości jego opon przed zapisaniem się na wyjazd. Jeśli rower elektryczny przekroczy powyższe wymiary, nie będzie możliwe jego zapakowanie na przyczepę rowerową.
Z uwagi na to, że rower elektryczny jest znacznie cięższy od klasycznego roweru, Uczestnik, który zabiera na wyjazd rower elektryczny jest odpowiedzialny za jego zapakowanie na przyczepę oraz wypakowanie z przyczepy.
Liczba uczestników: 15-35 osób