Pogranicze Czech i Niemiec w okolicach dorzecza Łaby to region położony relatywnie blisko Polski i jednocześnie oferujący wiele ciekawych tras rowerowych dla rowerzystów o różnej kondycji. Dobrze przygotowane trasy rowerowe poprowadzone dolinami rzek, lasami dającymi schronienie przed słońcem oraz przebiegające przez senne, urokliwe miasteczka: to wszystko powoduje, że zachodnia część Czech i Saksonia przyciąga swoimi atrakcjami i krajobrazami coraz więcej turystów z okolicznych krajów. Zapraszamy i Państwa na wyjazd rowerowy w ten malowniczy zakątek Europy, chcąc jednocześnie pokazać jego najciekawsze miejsca z perspektywy siodełka rowerowego. Pokonamy trasy wzdłuż Łaby, jednej z najdłuższych rzek Europy oraz Nysy Łużyckiej. Zobaczymy wiele ciekawych zamków i pałaców: jedne położone w dolinach, inne na wodzie a jeszcze inne strategicznie na wysokich skałach. Rzucimy okiem na okolicę stojąc na najwyższym szczycie pasma Rudaw, odwiedzimy jedne z najdalej na północ wysuniętych w Europie winnic, zajrzymy także do najstarszej na naszym kontynencie manufaktury porcelany.
Co miasteczko, co zakole rzeki to zamek lub pałac. Z uwagi na przeszłość historyczną i strategiczny przebieg niektórych szlaków handlowych wzdłuż dolin rzek, możemy w tym rejonie napotkać wiele zamków i pałaców. Większość z nich pochodzi z okresu renesansu i baroku. Począwszy od skromnych budowli po stronie czeskiej, skończywszy na okazałych rezydencjach i twierdzach po stronie niemieckiej. Te najbardziej okazałe to wzgórze zamkowe w Miśni, zamek na wodzie w Moritzburg, zamek nad Łabą w Děčín, założenie pałacowo ogrodowe w Pillnitz i przede wszystkim potężna, budząca respekt twierdza Königstein, bez której nie obędzie się żadna wycieczka do Saksonii. Każda z tych budowli w innym stylu i formie, każda pięknie odrestaurowana, każda urzeka swoim wyglądem i lokalizacją oraz widokami jakie można zeń podziwiać. Istna uczta dla koneserów architektury.
Rozpoczyna swój bieg w Karkonoszach, zatacza wielki okrąg po terenach północnych Czech i następnie przebija się przez pasmo Rudaw tworząc tam przepiękny leśno skalisty przełom. To właśnie na tym odcinku znajduje się najczęściej odwiedzana i fotografowana dolina tej wielkiej rzeki. Podczas naszego wyjazdu rowerowego trzy razy będziemy pokonywali trasy po świetnie przygotowanych ścieżkach rowerowych poprowadzonych wzdłuż brzegów Łaby: w różnych kierunkach, odwiedzając wiele miasteczek i innych atrakcji leżących w dorzeczu tej, trzeciej co do długości, rzeki Niemiec. Jazda rowerem wzdłuż Łaby ma wiele zalet. Rozpoczynając na ładnych krajobrazach i widokach na pałace i zamki, poprzez liczne udogodnienia i dobrą infrastrukturę rowerową, kończąc na łatwości tras poprowadzonych dnem doliny.
Nie trzeba jechać w Alpy, żeby znaleźć się w Szwajcarii. My na naszym wyjeździe rowerowym odwiedzimy Szwajcarię Saksońską. Jest to obszar leśno górzysty położony na pograniczu Czech i Niemiec ze wzniesieniami sięgającymi ok. 500 m.n.p.m. Charakterystyczną ich cechą są skały zbudowane z piaskowców, którym procesy erozyjne nadały bardzo oryginalne kształty. Baszty, jaskinie, skalne mosty, liczne wychodnie będące idealnymi punktami widokowymi na sąsiednie pasma i głębokie doliny rzek. To atrakcje, którymi ten region urzeka każdego odwiedzającego odkąd został „odkryty” na początku XIX wieku. Najbardziej spektakularną jego częścią jest Basteigebiet z wieloma punktami widokowymi i kamiennym mostem. Geologicznym przedłużeniem Szwajcarii Saksońskiej są także Góry Żytawskie z podobnymi formami skalnymi, które odwiedzimy na jednej z tras rowerowych.
Zbiórka w Warszawie o 8:40. Możliwość dołączenia w Łodzi (zbiórka o 11:00) i we Wrocławiu (zbiórka o 14:00). Przejazd do miasta Teplice na pograniczu czesko-niemieckim. Zakwaterowanie, czas wolny. Nocleg w hotelu w Cieplicach.
Dobřeň – Želízy – Roudnice nad Labem – Terezin – Litoměřice = ok. 57 km na rowerze.
Początek dzisiejszej trasy rowerowej będzie wiódł przez zalesione, malownicze doliny rezerwatu Kokořínsko. Leśne, malownicze drogi wyprowadzą nas do miejscowości Želízy, gdzie podziwiać można skalne rzeźby zwane Diabelskimi Głowami (Čertovy hlavy). Po krótkim postoju, udamy się w stronę doliny Łaby i dalej wzdłuż koryta tej rzeki do miejscowości Roudnice, gdzie znajduje się barokowy pałac. Przyjrzymy mu się z bliska. Kolejnym miejscem postoju będzie Terezin. W czasie II wojny światowej w tutejszej twierdzy, założono obóz koncentracyjny. Trasę rowerową zakończymy w Litomierzycach (Litoměřice), gdzie zobaczymy barokową katedrę św. Stefana oraz zabytkowy rynek z ładnymi kamieniczkami i ratuszem. Pod wieczór wrócimy na nocleg do hotelu w Teplicach.
Brna – Ústí nad Labem – Děčín – Dolní Žleb – Königstein = ok. 59 km na rowerze.
Jazdę na rowerach rozpoczniemy dziś stosunkowo niedaleko naszego hotelu i praktycznie cała trasa będzie wiodła dnem doliny Łaby, jednej z najdłuższych rzeki Europy. Miniemy Uście nad Łabą i kierując się cały czas z biegiem rzeki, dotrzemy do miasteczka Děčín. Tutaj na wysokiej skale ujrzeć można wielki zamek z XVI wieku. Zajrzymy na jego dziedziniec. Stąd pojedziemy dalej wzdłuż Łaby, jej lewym brzegiem. Zaraz za Děčínem rozpoczyna się malowniczy, skalisty przełom Łaby przez pasmo górskie Rudaw. Przez dłuższy odcinek będą nam towarzyszyły bardzo ładne krajobrazy. Po pewnym czasie wjedziemy na teren Niemiec i jadąc cały czas wzdłuż rzeki, dotrzemy do miejscowości Königstein. W tym miejscu na wielkiej skale, górującej nad całą doliną Łaby, mieści się twierdza Königstein. Chętni będą mogli wejść do środka. Powrót na nocleg do hotelu w Teplicach.
Olbersdorf – Zittau – Kloster St. Marienthal – Görlitz = ok. 55 km na rowerze.
Tego dnia czeka nas trasa, która przez większość dystansu prowadzi wzdłuż granicy niemiecko-polskiej. Rozpoczniemy ją w małym miasteczku Olbersdorf, leżącym u podnóża Gór Żytawskich. Pasmo to znane jest z zalesionych grzbietów pełnych ostańców skalnych podobnych do tych, jakie występują w Górach Stołowych. Zjedziemy w stronę doliny Nysy Łużyckiej, gdzie mieści się trójstyk granic Niemiec, Polski i Czech. Po chwili wjedziemy do ścisłego centrum miasteczka Zittau (Żytawa), aby przyjrzeć się z bliska jego renesansowym kamieniczkom. Z Zittau pojedziemy dalej na północ wzdłuż Nysy Łużyckiej, która w tym miejscu stanowi granicę niemiecko-polską. Pod drodze zatrzymamy się przy żeńskim klasztorze Sankt Marienthal, który powstał nad samą rzeką w XIII wieku. W dalszej części dnia udamy się w stronę Görlitz, gdzie zakończymy dzisiejszą trasę rowerową. W tym mieście będziemy mieli okazję pospacerować po starówce, na terenie której warto zwrócić uwagę na dwa place miejskie, wieżę ratuszową i kościół Trójcy Świętej. Wieczorem wrócimy do hotelu na nocleg.
Klinovec – Měděnec – Klášterec nad Ohří – Kadaň – Žatec = ok. 66 km na rowerze.
Tego dnia rozpoczniemy naszą trasę rowerową na szczycie Klinowca (1244m), najwyższego wzniesienia Rudaw: pasma górskiego ciągnącego się wzdłuż granicy czesko-niemieckiej. Z tego miejsca zjedziemy, częściowo zalesionym grzbietem górskim, do miasteczka Klášterec nad Ohří, gdzie zobaczymy niewielki pałac ulokowany w ładnym parku. Następnie pojedziemy wzdłuż rzeki Ohrza do miasta Kadaň, gdzie będziemy mogli podziwiać XV wieczny klasztor Franciszkanów oraz barokowy kościół Świętego Krzyża na placu miejskim. Dzisiejszą trasę rowerowa zakończymy w Žatecu, którego starówka leży na niewielkim wzgórzu ponad korytem rzeki. Na uwagę zasługuje tam wydłużony plac miejski z barokowym ratuszem. Stąd wrócimy na nocleg do hotelu w Teplicach.
Meissen – Radebeul – Moritzburg – Medingen – Radeburger Stausee = ok. 57 km na rowerze.
Z samego rana po śniadaniu pojedziemy do Meissen (Miśnia), gdzie wypakujemy rowery i na początek odwiedzimy słynne muzeum porcelany miśnieńskiej, którego historia sięga przełomu XVII i XVIII wieku. Po wyjściu z muzeum udamy się na rowerach do ścisłego centrum Miśni, gdzie zatrzymamy się na chwilę. Na uwagę zasługuje tu przede wszystkim wzgórze zamkowe z katedrą z XIII wieku i zamkiem Albrechtsburg z XV wieku. Na głównym placu miejskim stoi także ratusz z XV wieku. Następnie pojedziemy wzdłuż rzeki Łaby do Radebeul i zatrzymamy się przy malowniczej winnicy otaczającej zamek Wackerbarth. Przez okoliczne wzgórza przebiega Saksoński Szlak Wina. Wejdziemy na jedno z nich by podziwiać widoki na okoliczne winnice i dolinę Łaby. Ostatnią atrakcją architektoniczną dzisiejszego dnia będzie, położony na wodzie pałac Moritzburg z XVI wieku. Jest on jedną z najbardziej rozpoznawalnych atrakcji Saksonii. Zatrzymamy się przy nim. Stąd udamy się przez lasy i pola nad zalew Radeburg, gdzie zakończymy trasę rowerową. Wieczorem wrócimy do hotelu w Teplicach.
Radeberg – Dresden – Pirna – Rathen (Basteibrücke) = ok. 58 km na rowerze.
Rano pojedziemy do Radeberg, gdzie po wypakowaniu rowerów rozpoczniemy ostatnią trasę rowerową. Opuszczając miasteczko, miniemy zamek Klippenstein. Jadąc przez wielki kompleks leśny Dresdner Heide, dotrzemy na rowerach na drezdeńską starówkę, gdzie zatrzymamy się, aby we własnym zakresie poznać zabytki stolicy Saksonii: przede wszystkim kościół Marii Panny, malowidło „Orszak książęcy”, katedrę Świętej Trójcy oraz późnobarokowy zespół architektoniczny Zwinger. Wyjeżdżając z Drezna i podążając wzdłuż brzegów Łaby, na przeciwległym brzegu rzeki ujrzeć będziemy mogli trzy pałace sąsiadujące ze sobą: Albrechtsberg, Lingner, Eckberg. W ostatnim z nich funkcjonuje hotel. Ścieżkę rowerową pojedziemy dalej wzdłuż doliny Łaby. Jeśli czas pozwoli, zatrzymamy się na krótka chwilę w miasteczku Pirna z zabytkową starówką. Meta dzisiejszej trasy rowerowej znajduje się przy jednej z najbardziej spektakularnych atrakcji turystycznej Saksonii - Basteigebiet. To formacja skalna będąca jedną z największych atrakcji turystycznych Parku Narodowego Szwajcarii Saksońskiej. Znajduje się tu kamienny most pomiędzy fantastycznymi ostańcami skalnymi i liczne punkty widokowe oferujące widoki z baszt górujących prawie 200 m ponad taflą rzeki Łaby. Tym pięknym krajobrazowym akcentem zakończymy poznawanie Saksonii z perspektywy siodełka rowerowego i na wieczór wrócimy na nocleg do hotelu.
Po śniadaniu ruszymy w drogę powrotną do Polski. Po drodze zatrzymamy się we Wrocławiu i Łodzi. Późnym popołudniem dotrzemy do Warszawy i zakończymy nasz wyjazd.
W trakcie wyjazdu uczestnicy ubezpieczeni są w ramach pakietu "Bezpieczne Podróże" w wariancie Travel (zakres standard) w T.U. Signal Iduna na poniższe sumy:
KL - Koszty Leczenia - do 20 000 EUR
NNW - Następstwa Nieszczęśliwych Wypadków - do 15 000 PLN
BP - Bagaż Podróżny - do 1000 PLN
Ogólne Warunki Ubezpieczenia - POBIERZ
Przed dokonaniem zgłoszenia na wyjazd zachęcamy do zapoznania się z wiadomościami na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP - Informacje dla podróżujących - TUTAJ
Znajdą tam Państwo informacje dotyczące aktualnych ostrzeżeń dla podróżujących w danym kraju, jak również informacje dotyczące:
- wymaganych dokumentów podróży
- bezpieczeństwa
- zdrowia i zalecanych szczepień
- przepisów celnych
Dla osób, które nie biorą własnego roweru, istnieje możliwość wypożyczenia roweru za dodatkową opłatą zgodnie z ceną podaną w warunkach wyjazdu (cena nie obejmuje). Podana opłata obejmuje wypożyczenie roweru na cały okres wyjazdu. Wypożyczane przez nas rowery to rowery trekkingowe średniej klasy z ramą damską (19") ROMET Gazela II, ROMET Gazela IV lub podobne. Każdy rower wyposażony jest w bagażnik, jedną sakwę i błotniki. Nie posiada uchwytu na bidon. W cenie wypożyczenia zapewniamy podstawowy serwis rowerowy podczas wyjazdu oraz części zamienne tj. zapasowe dętki, zapasowe klocki hamulcowe, smary, oleje do smarowania łańcuchów i przerzutek. Osoby zainteresowane wypożyczeniem roweru powinny to zgłosić w momencie zapisywania się na wyjazd, nie później jednak niż na 4 tygodnie przed rozpoczęciem wycieczki. Ze względów higienicznych nie wypożyczamy kasków rowerowych. Poniżej zamieszczamy poglądowe zdjęcie wypożyczanych rowerów.
Jest możliwość zabrania na wyjazd roweru elektrycznego. Każdy uczestnik, który chce zabrać na wyjazd rower elektryczny jest zobowiązany do powiadomienia nas o tym w momencie zgłoszenia się na wyjazd. Późniejsze zgłoszenie chęci zabrania roweru elektrycznego nie gwarantuje możliwości jego zabrania. Nie zabieramy rowerów elektrycznych, których zgłoszenie nie zostało przez nas potwierdzone i za których transport nie została wniesiona dodatkowa opłata 200 PLN. Limit rowerów elektrycznych przewożonych na przyczepie wynosi 5 sztuk. Całkowita długość roweru nie może być większa niż 185 cm. Jest to długość liczona od początku przedniego koła do końca tylnego koła. Opony roweru nie mogą być szersze niż 2,30 cala. Na każdej oponie jest podana jej szerokość. Prosimy o sprawdzenie całkowitej długości roweru elektrycznego oraz szerokości jego opon przed zapisaniem się na wyjazd. Jeśli rower elektryczny przekroczy powyższe wymiary, nie będzie możliwe jego zapakowanie na przyczepę rowerową.
Z uwagi na to, że rower elektryczny jest znacznie cięższy od klasycznego roweru, Uczestnik, który zabiera na wyjazd rower elektryczny jest odpowiedzialny za jego zapakowanie na przyczepę oraz wypakowanie z przyczepy.
Liczba uczestników: 15-35 osób